Belangrijk nieuws voor amateurclubs!

Zaterdag 8 februari heeft de KNVB samen met het kabinet maatregelen aangekondigd tegen racisme en discriminatie in het voetbal. Met de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid en Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn we in de afgelopen maanden tot een omvangrijk meerjarenprogramma gekomen, dat racisme en discriminatie uit het voetbal moet bannen. Dit doen we met een daadkrachtige aanpak, die zowel in het betaald- als het amateurvoetbal wordt ingevoerd. Het aanvalsplan heet: ‘Ons voetbal is voor iedereen’.

Uniek

Voetbal brengt miljoenen Nederlanders op de been met onvoorstelbaar veel verschillende achtergronden. Deze unieke verbindende kracht zorgt ervoor dat mensen elkaar ontmoeten op velden en in stadions, vriendschappen voor het leven ontstaan. Helaas is het voetbal ook kwetsbaar voor bepaalde denkbeelden die leven in de samenleving. Op 17 november jl. werd dit pijnlijk duidelijk door het racistische spreekkoor bij de wedstrijd FC Den Bosch – Excelsior. Ook in het amateurvoetbal is racisme en discriminatie al te lang een wijdverbreid probleem. Zelfs de kleintjes worden geconfronteerd met apengeluiden en hatelijke opmerkingen.

Dit moet stoppen.

Samen

Daarom ligt er nu met ‘Ons voetbal is voor iedereen’ een gezamenlijk aanvalsplan van overheid en KNVB, waarmee we een positieve beweging op gang willen brengen om één front te vormen tegen racisme en discriminatie. Dat doen we met iedereen die het voetbal liefheeft. Want onze sport is te mooi om te laten verpesten door een paar idioten. Via deze link leest u alle ins en outs over het plan.

Heb je nog meer tips en suggesties? Schroom dan niet om te mailen naar jandirk.vanderzee@KNVB.NL

Samen zetten we racisme en discriminatie buitenspel!

Met vriendelijk groet,

Jan Dirk van der Zee