Het zit Walram ook eens mee in de derby tegen Berg

Met spanning werd op de 21e competitiedag uitgekeken naar de tweede ontmoeting tussen Walram en debutant Berg. Walram wilde sportieve revanche voor de nederlaag van vijf maanden geleden, de bezoekers wilden de koploper beentje lichten. Onder een stralend zonnetje, voor bijna vierhonderd toeschouwers en met de soms warrig fluitende arbiter Flip Kok in een opvallende bijrol trok Walram, met tien man, uiteindelijk in de slotminuten toch nog aan het langste eind: 1-0.

“Eindelijk zit het ons ook eens mee, uitgerekend in deze derby,” merkte Walram-coach Jordy Reneerkens terecht op na de zwaar bevochten zege. Wat moest zijn ploeg diep gaan tegen de fysiek sterke gasten van trainer Killian Kaanen. Tijdens de warming up viel middenvelder Kenneth Leunissen met een blessure uit. De jonge Reno Voorjans (18) moest anderhalf uur  vol aan de bak als vervanger en kweet zich behoorlijk van zijn taak.

Binnen het kwartier had Walram tweemaal het net achter de weer uitstekend keepende Mario Derrez moeten raken. Patrick Janssen schoot vlak voor open doel naast, drie schotpogingen van Mike Willems kenden geen succes. Dus was het de ene hoge en lange bal na de andere die beide ploegen als belangrijkste wapen hanteerden. Het leek alsof geen van beide teams het eerste tegendoelpunt wilde incasseren. Het spel golfde alle kanten op, hier en daar keek de Maastrichtse arbiter van te grote afstand toe hoe wat nare overtredinkjes aan beide kanten werden gemaakt. Hij was meermaals de ‘kop van jut’ in de ogen van spelers en supporters. “Ik vind dat de ploegen veel te veel kankeren in het veld,” merkte arbiter Kok op. “Op ploeggenoten maar ook op tegenstanders. Niet fijn om daartussen te lopen. Fluit dan liever twee ploegen die zich alleen op de sport richten!” verklaarde de 64-jarige arbiter na afloop. Kort voor de pauze toonden de beide doelmannen hun klasse en zorgden met hun reddingen ervoor dat er met een brillenstand aan de thee werd begonnen.

De gasten kropen na de veldwisseling wat meer uit hun schulp. Achterin moest de bonkige Richard van de Boorn namens Berg meermaals aan de bak om Valkenburgs gevaar in te dammen. Kansen en kansjes, maar de bal wilde nergens tussen de palen. De 0-0 leek de meest logische uitslag te worden.

Tien minuten voor tijd kwam de arbiter nadrukkelijk in beeld: hij strooide plots met vijf gele kaarten waarvan vier voor de thuisploeg. Patrick Janssen nam binnen één minuut twee prenten in ontvangst en mocht naar de douches. Nog meer hectiek, Berg rook tegen tien Valkenburgers de kans op een niet meer verwachte driepunter. Walram betwistte een kopbal: wel of niet over de lijn.

Waar iedereen zich verzoende met die foeilelijke 0-0 stand, kwam er onverwacht hulp uit arbitrale hoek: de goede man telde liefst tien (!) minuten extra tijd bij. Mike Willems sneed vier minuten voor affluiten een vrije trap vanaf de zijkant scherp voor, Angelo Rouwette was er als de kippen bij om de winnende te laten aantekenen: 1-0. Vreugde bij de rode ploeg, teleurstelling bij de zwart-witten.

“Het duel ging op en neer,” aldus Berg-voorzitter Bert Hardy. “Twee aan elkaar gewaagde ploegen. Berg heeft zijn huid duur verkocht. De vechtlust aan beide kanten was enorm. Een draw was ook mogelijk geweest.”

Voor Walram betekent de derbywinst én het verlies van achtervolger Wijnandia dat de voorsprong, met nog vijf duels voor de boeg, nu twaalf punten bedraagt.

Zondag ontvangt Walram in sportpark Oost Sportclub Jekerdal.

Een niet compleet Walram 2 verloor verrassend hoog bij Weltania: 9-1. Speler-trainer Dennis Strijbosch scoorde de eretreffer. De derde ploeg knokte voorbeeldig tegen koploper GSV maar moest uiteindelijk met 3-5 buigen.

Patrick Jansen                                                         Foto: Loe Geraards

Redding doelman Bas Piëtte

Benauwd moment bij Walram-Berg                   Foto: Loe Geraards

Spanning op de Walram-bank